Saturday, September 18, 2010

INDAHNYA JIKA DAPAT BERPELUANG MENJADI TETAMU ALLAH

Semangat begitu berkobar-kobar untuk terus menulis dalam catatan blog ini. Almaklumlah waktu hujung minggu...bukan tak ada kerja sebenarnya tetapi sebagai mengisi masa rehat peralihan setiap kerja rumah yang dilakukan.

Y Allah hambaMu ini begitu terkesan dengan dua buah buku yang baru selesai ku baca berkaitan dengan betapa indahnya apabila seseorang itu berpeluang untuk menjadi Tetamu Allah di tanah Suci. Semoga dua orang penulis buku ini iaitu Prof Muhd Kamil Ibrahim "Travelog Haji' dan Ustaz Ghazali Ibrahim "Kembara Hati di Tanah Suci" beroleh rahmat Allah s.w.t di atas penulisan buku yang sangat memberikan kesan kepada hamba Allah yang masih jahil seperti saya.

Sungguh tidak terjangkau oleh pemikiran kerdil kita sebagai manusia yang sangat lemah akan kebesaran dan kekuasaan Allah. Maha Suci Allah di atas segala kurniaan rahmatnya sehingga terus membuka dan memberi keinsafan kepada hambaNya bahawa sesungguhnya hidup ini hanyalah sementara. Kedua-dua buku ini memberi penekanan bahawa sebagai seorang yang mengaku Islam kita harus berusaha seboleh-bolehnya memenuhi kesemua 5 Rukun Islam yang menjadi asas dan tiang agama iaitu :-
  1. Mengucap dua kalimah Syahadah
  2. Solat
  3. Puasa
  4. Zakat
  5. Haji
Seperti yang dihurai oleh kedua-dua penulis ini bahawa kebanyakan umat Islam akan dapat memenuhi 4 rukun di atas tetapi berlaku pengabaian dan sikap melengah-lengahkan di kalangan kita untuk rukun yang kelima walhal rukun kelima tersebut banyak kelebihannya yang Allah janjikan kepada mereka yang sentiasa membuka hati dan berusaha untuk menunaikannya.

Maha Suci Allah...ketika membaca kedua-dua buku ini hati begitu tersentuh dan terkesan dengan penghuraian kedua-dua penulis khususnya berkaitan dengan pengalaman sepanjang berada di Tanah Suci. Terdetik di hati ini adakah hambaMu ini ya Allah akan diberi peluang untuk menikmati keindahan seperti yang telah dirasai oleh mereka yang pernah menjadi tetamu mu Ya Allah.

Hati menjadi sayu...mata menitiskan airmata tanda keinsafan bahawa sesungguhnya setiap apa yang berlaku itu adalah di dalam kekuasaanMu ya Allah....sesungguhnya hambaMu ini sememangnya tidak punya apa-apa ya Robb tiada kekayaan dan penuh pula dengan kejahilan tetapi rasa keinsafan untuk terus sujud kepadaMu memohon keampunan dan keredhaanMu sentiasa berkobar-kobar dalam jiwa hambaMu dan sesungguhnya hanya Engkau Allah yang Maha Mengetahui sejauhmana keikhlasan hambaMu ini memohon dan memohon terus kepadaMu semoga satu hari nanti hambaMu ini akan menjadi tetamuMu ya Allah TetamuMu yang paling istimewa seperti yang pernah didoakan oleh Prof Muhd Kamil Ibrahim.

Untuk Prof Muhd Kamil Ibrahim sesungguhnya hasil tulisan Prof memang amat berkesan dan pada perkiraan hamba Allah yang jahil ini doa Prof ketika di Multazam memohon agar Allah memberkati usaha penulisan buku ini telahpun dikabulkan Allah. Jiwa dan hati saya meronta untuk berkunjung ke Tanah Suci tapi apakan daya pelbagai rintangan sebagai manusia lemah yang perlu dihadapi namun saya yakin seperti yang prof katakan bahawa kita harus terus memohon kepada Allah kerana hanya Dia yang mempunyai kuasa untuk menentukan siapa yang akan menjadi tetamunya.

Untuk Ustaz Ghazali Ibrahim tulisan Ustaz tak kurang hebat kesannya dan saya yakin itu semua adalah kerana rasa keikhlasan daripada hati Ustaz untuk terus menyeru umat Islam yang berkemampuan agar pergi menunaikan haji. Intipati penulisan Ustaz yang saya dapat ialah apapun utamakan untuk pastikan kita dapat menunaikan 5 rukun islam selagi Allah beri kita ruang dan peluang untuk terus hidup di muka bumi ini. Jangan berlengah dan jangan keluarkan pelbagai alasan kerana sessungguhnya seruan haji adalah untuk semua umat Islam sama ada mampu atau tidak bergantung kepada niat dan kesungguhan kita.

Semoga kedua-dua penulis ini akan terus berkarya untuk menyedarkan umat Islam dan saya yakin bahawa Prof dan Ustaz telahpun memperolehi 'Haji Mabrur'.

Keinginan di hati begitu tingggi untuk berkunjung ke Tanah Suci. Ya Allah tidak dapat hambaMu yang hina ini gambarkan bagaimana rasa hati yang teringin ke sana...mungkin inilah yang dinamakan kerinduan mengunjungi Tanah Sucimu..ya Allah berilah juga peluang kepada hambaMu ini agar dapat sujud kepadaMu di Tanah Sucimu sebagai tetamuMu yang paling Istimewa......

Kepada sesiapa yang belum membaca buku ini bacalah........tak mahal cuma dalam RM 30 sahaja...anda pasti tidak akan rugi dan apabila telah mula membacanya seakan-akan anda tidak mahu berhenti sebelum menamatkan buku tersebut...ya begitu indah sekali kerana keikhlasan penulis yang mendapat keredhaan Allah itulah yang berjaya meruntun jiwa setiap pembacanya.....Maha Suci Allah

No comments:

Post a Comment