Monday, November 15, 2010

NABI MUHAMAD S.A.W ADALAH "PARACLETE"

    • Berlaku banyak percanggahan dalam terjemahan bible. Kesilapan besar pihak gereja ialah dengan menterjemahkan nama orang padahal mereka tidak berhak untuk berbuat demikian. Contoh : Esau jadi Jesus dan Almasih jadi Christ.
    • Dalam bible Jesus membuat ramalan akan datang seseorang sesudahnya. Namun pendakwah Kristian tidak dapat menerima orang itu adalah "Ahmad" atau "Muhamad" s.a.w. Nama yang mereka terima adalah "Pemimpin".
    • Bagi orang Kristian, "Pemimpin tersebut adalah Roh Kudus" - Yunani 14 : 20.
    • Dalam bible asal "Pneuma" adalah untuk "Spirit". Tetapi editor KJV ( The King James Version) atau AVC ( The Authorised Version) dan DOUAY (Versi Katholik Roma) menterjemahkan "pneuma" sebagai Ghost dan bukan spirit.
    • Namun semua ini telah diubah oleh para penyemak bible (Revised Standard Version) perkataan 'Ghost' ditukar kepada 'holy spirit'. Tetapi pendakwah Kristian yang asli tetap menggunakan istilah Ghost.
    • "Holy Spirit" yang dianggap pemimpin oleh orang-orang Kristian sebenarnya merujuk kepada Nabi Suci berdasarkan kepada ayat-ayat dalam bible sendiri yang ditulis oleh John berbunyi  " Saudara-saudaraku yang tersayang, janganlah percaya pada setiap roh tetapi ujilah roh-roh itu, adakah meeka berasal dari Allah kerana banyak nabi-nabi palsu yang telah muncul dan pergi ke seluruh dunia,"(John 4 : 1)
    • Ayat ini jelas menunjukkan bahawa "Holy Spirit" merujuk kepada Nabi Suci. Dalam Islam Nabi Suci adalah merujuk kepada Nabi Suci Muhammad s.a.w.
    • Dalam bible jelas menyatakan bahawa "Roh Kebenaran" adalah sinonim dengan "Nabi Kebenaran" merujuk kepada ayat dalam John 4:1.
    • Nabi Muhamad s.a.w merupakan seorang nabi yang membawa dan memperjuangkan kebenaran. Dia menjalani seluruh kehidupannya dengan terhormat dan tekun, dia telah mendapatkan gelaran mulia as-Saadiq(orang yang jujur) dan al-Amin bermaksud "jujur", "lurus" dipercayai bahkan di kalangan para penyembah berhala. Orang yang dipercayai dan tidak pernah berbohong. Kehidupannya, keperibadiannya serta ajarannya benar-benar membuktikan bahawa Nabi Muhamad s.a.w adalah penjelmaan dari kebenaran (Al-Amin) iaitu Roh Kebenaran.

    *Keperibadian Nabi Muhamad s.a.w sudah jelas menggambarkan betapa agungnya peribadi seorang Nabi Suci.

No comments:

Post a Comment